Precies, betrouwbaar, veelzijdig: de nieuwe BMW X3 ondergaat dynamische rijtests.

Precies, betrouwbaar, veelzijdig: de nieuwe BMW X3 ondergaat dynamische rijtests.

+++ Nieuwe editie van de wereldsuccesvolle Sports Activity Vehicle voltooit de laatste tuning van zijn chassiscontrole en rijhulpsystemen +++ Uitgebreid testprogramma in het BMW Group testcentrum in Miramas, Frankrijk +++ Ontwikkelingswerk focust op zijdelingse dynamiek, stuurcomfort en lange afstandscomfort +++ Coherente klantenervaring dankzij typische BMW integratieprestaties +++

Aan het einde van de serieontwikkeling ondergaat de nieuwe BMW X3 de laatste afstemming van alle chassisregel- en bestuurdersassistentiesystemen in het BMW Group-testcentrum in Miramas, Zuid-Frankrijk. De vierde generatie van de Sports Activity Vehicle (SAV) in het premium middensegment wordt over enkele weken gepresenteerd, met zowel zeer efficiënte verbrandingsmotoren als een geavanceerde plug-in hybride aandrijving. De ontwikkelings- en testingenieurs zorgen ervoor dat alle modelvarianten van de nieuwe BMW X3, ongeacht het aandrijfconcept en het gewicht, superieure wegligging vertonen in elke situatie met een intensief afstemmingsprogramma. De goed gecoördineerde functionaliteit van alle geautomatiseerde rij- en parkeersystemen in de nieuwe BMW X3 draagt ook bij aan een harmonieuze klantbeleving.

De nieuwe BMW X3 heeft al uitgebreide tests ondergaan op sneeuw en ijs, in extreem hete regio’s en off-road op weg naar serieproductie. De geschiktheid van de SAV voor dagelijks gebruik en reizen is getest en verfijnd in stadsverkeer met veel stop-and-go, evenals op bochtige landwegen, snelwegen en geselecteerde racecircuits.


Perfect gecoördineerde systemen voor een typische BMW-rijervaring.

De ontwikkelingsingenieurs gebruiken het veelzijdige testcircuit in Miramas om de rijervaring van de nieuwe BMW X3 tot in de puntjes te perfectioneren. Naast een asfalt-ovaal en een snelwegring zijn er ook slalom-, slang- en cirkelbanen, evenals off-road parcours en handlingbanen met verschillende wegoppervlakken. Dit stelt hen in staat om de longitudinale en laterale versnelling, ophanging en demping, stuurprecisie en remgedrag van de nieuwe BMW X3 tot in detail te analyseren en te optimaliseren.

De rijdynamiek en efficiëntie van de nieuwe BMW X3 profiteren van intelligente lichtgewicht constructie en geoptimaliseerde aerodynamische eigenschappen. Met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,27 stelt hij nieuwe normen in zijn competitieve omgeving.

Vergeleken met zijn voorganger heeft de nieuwe BMW X3 ook een bredere spoorbreedte en minder lift aan de achteras. Daarnaast is de stijfheid van het koetswerk en de chassisverbinding verhoogd. Gerichte verbeteringen aan de kinematica en elastokinetica van beide assen, in combinatie met een 19 procent toename van de casterhoek van de voorwielen, zorgen voor merkbaar verbeterde richtingsstabiliteit. Een directere stuurverhouding verbetert het stuurcomfort, terwijl uitgebreid gemodificeerde stabilisatorstangen de bochtdynamiek verbeteren zonder concessies te doen aan het rijcomfort.

Een Adaptief Chassis met elektronisch gestuurde schokdempers is als optie verkrijgbaar voor de nieuwe BMW X3. De definitieve afstemming maakt deel uit van de rijdynamicatest in Miramas en biedt twee kaarten die via My Modes kunnen worden geselecteerd. Bovendien wordt de nieuwe versie van de SAV standaard geleverd met de nieuwste versie van BMW Lateral Dynamics Management, dat zorgt voor nauwkeurige controle van de benodigde stuurkoppels, de actuator-gebaseerde wielglijbeperking en de gierkoppelverdeling van Performance Control, aangepast aan de rijomstandigheden.

Dankzij de unieke ontwikkelingsexpertise van BMW zijn alle componenten en systemen van de aandrijf- en chassis technologie perfect op elkaar afgestemd. Het resultaat is de karakteristieke combinatie van precisie, soevereiniteit en veelzijdigheid die de rijervaring in een BMW kenmerkt.


Geautomatiseerd rijden is ook geoptimaliseerd door het typische integratieniveau van BMW.

De nieuwe BMW X3 beschikt over de nieuwste BMW iDrive op basis van het BMW Operating System 9, inclusief de BMW iDrive Controller, en biedt een aanzienlijk uitgebreide selectie systemen voor geautomatiseerd rijden en parkeren in vergelijking met het vorige model. Met zijn standaarduitrusting voldoet hij duidelijk aan de eisen van de Euro NCAP-veiligheidstest. De bijzonder gevoelige rem- en stuurinterventies van de assistentiesystemen in vergelijking met de concurrentie zijn een ander voorbeeld van de unieke integratieprestaties van BMW-rijdynamica-ontwikkeling. Ze maken harmonieuze interactie tussen bestuurder en voertuig mogelijk in elke situatie.

De uitstekende functionaliteit van alle assistentiesystemen is gebaseerd op geavanceerde sensortechnologie, evenals software, processor en netwerktechnologie. Hoogtepunten in de nieuwe BMW X3 zijn onder andere de Active Lane Change Assistant en de Parking and Manoeuvre Assistant, waarmee de bestuurder manoeuvres van buiten het voertuig kan bedienen met een smartphone.